Een chatbot: ideaal middel om altijd bereikbaar te zijn als bedrijf
Een goede bereikbaarheid is tegenwoordig van zeer groot belang voor bedrijven. Consumenten doen hun inkopen nu namelijk vaak online en in de avonduren of in het weekend. Mochten ze op die momenten tegen vragen aanlopen, dan willen ze die natuurlijk het liefst gelijk kunnen stellen. Op elk moment van de dag klantenservicepersoneel aan het werk hebben is echter soms niet mogelijk of niet wenselijk. Om die reden kozen al vele bedrijven ervoor om een chatbot te integreren in hun klantenservice. Een chatbot uit zich als mogelijkheid voor consumenten om een chatgesprek te beginnen op de website van het bedrijf in kwestie. Qua bereikbaarheid sla je hiermee in ieder geval een grote slag. Velen die deze stap nog niet gezet hebben vragen zich vooral af: wat kost een chatbot eigenlijk? Welnu, dat wordt iets meer inzichtelijk gaandeweg dit artikel.
Waaruit bestaat de basis van een chatbot?
Een chatbot kent altijd als basis dat deze veelgestelde vragen van consumenten meteen kan beantwoorden zodra een consument via de chat zo’n vraag stelt. Mocht een chatbot echt niet in staat blijken te zijn een vraag te beantwoorden, dan zal deze de consument uitnodigen een mail te sturen of telefonisch contact op te nemen.
Voorbeelden van mogelijke uitbreidingen
De uiteindelijke kosten van je chatbot zullen met name afhangen van de extra functionaliteiten die je de chatbot wilt meegeven. Wat betreft deze uitbreidingen heb je onder meer de volgende mogelijkheden:
- Je kunt de chatbot een klacht in behandeling laten nemen.
- Je kunt de chatbot een prijsindicatie laten maken voor een klant.
- Je kunt de chatbot leads laten verzamelen, waarbij de gegevens van de klant doorgestuurd kunnen worden naar de mailbox van bijvoorbeeld een verkoper of een teamlid van de klantenservice.
- Je kunt de chatbot actief laten zijn op je website, je Facebook-pagina of allebei.