Website B2B

Business 2 Business Website

Eenvoudige oplossingen voor een efficiënter voorraadbeheer

Voorraadbeheer kan worden beschouwd als een strategie die een concurrentievoordeel voor jouw winkel oplevert. Met een goede voorraadplanning kunt je bijvoorbeeld een product hebben dat niet op de markt is. Naast het verzekeren van de verkoop, zul je de tevredenheid en mogelijke klantenbinding hebben. Lees hieronder verder over een effectief voorraadbeheer.

Richt je op de juiste leveranciers


Het komt vaak voor dat de manager van een winkel verdwaalt tussen zoveel leveranciers en in het zoeken naar de beste prijs. Maar dit is niet altijd de beste manier om meer winst uit de verkoop te halen. Andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden zijn de keuze van één, twee of zelfs drie ideale leveranciers kan je helpen tijd te besparen, marktconforme prijzen te verkrijgen en de kwaliteit van jouw productcatalogus te verbeteren die je in jouw winkel ter beschikking stelt

Om je te helpen de beste leveranciers voor jouw bedrijf te filteren, moet je zich concentreren op leveranciers die een evenwicht bieden tussen kwaliteit, prijs, leveringstermijn en betalingstermijn. Analyseer deze factoren en investeer, nadat je ze hebt gekozen, in relaties met hen. 

Werken met beperkte voorraad


Door met de juiste leveranciers samen te werken en een gegevenscontrole op inkomende en uitgaande goederen bij te houden, kunt je een aangepaste voorraad aanleggen die de voorspelde vraag afstemt op de leveringstermijn. Dit is een groot geheim om tot een optimaal voorraadbeheer te komen. Werken met voldoende voorraad om de verkoop te halen en op tijd de nodige aanvulling te hebben.

Een tip om jouw voorraad verder te optimaliseren is om een aparte controle te houden van de producten die een hogere output registreren. Over het algemeen zijn de minder verkochte artikelen winstgevender en mogen zij niet ontbreken: het zijn meestal de artikelen die moeilijker te vinden zijn en die alleen jouw winkel heeft. Pas op voor de beschikbaarheid van deze producten, zij kunnen immers een concurrentiestrategie voor jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie bepalen.

Product Registratie / Huidige Voorraad


De eerste stap om een basis voorraadbeheer te hebben, is al jouw producten in het systeem te registreren, met toewijzing van de huidige voorraadinformatie, d.w.z. hoeveel eenheden je precies hebt van elk product. Wanneer je een verkoop doet, wordt de verkochte hoeveelheid van jouw voorraad afgetrokken. 

Minimumvoorraad en maximumvoorraad


Deze twee controlemogelijkheden zijn iets geavanceerder, maar kunnen, als zij goed worden gebruikt, enorme voordelen opleveren voor het beheer van jouw voorraad.

De minimumvoorraad is het bedrag dat je bepaalt als minimum om de voorraad van het product aan te vullen. Met andere woorden, wanneer het deze hoeveelheid bereikt, is het tijd om meer eenheden van dit product te kopen.

Maximum voorraad is de totale hoeveelheid die je in jouw winkel wilt hebben van een bepaald product wanneer je de aanvulling uitvoert. Als je deze waarde slechts éénmaal in jouw voorraadbeheersysteem registreert, geeft zij altijd de hoeveelheid producten aan die je moet kopen om de voorraad aan te houden die voor elk product ideaal wordt geacht.

Bron: Krijgsman Public Warehousing