Website B2B

Business 2 Business Website

Het werk van een verkoopmedewerker

Wat doet een verkoopmedewerker? Als verkoopmedewerker ben je werkzaam in een winkel. Het takenpakket hangt af van je ervaring en het niveau van je opleiding. Welke producten je verkoopt hangt af van het soort winkel waar je werkt. Waar je dan ook werkt, je zult spullen verkopen en hierbij veel met de klant bezig zijn. Een klant staat altijd centraal en je zult bij het advies en eventuele begeleiding de klant altijd juist moeten bejegenen. Ook als hij of zij lastig is of uiteindelijk besluit niks te kopen.

Afwisselende taken

Samen met je collega’s zul je veel in de winkel te zien zijn. Een klant moet met vragen bij jou terecht kunnen. Een klant moet zich op zijn gemak voelen, geef de klant daarom de ruimte en vrijheid in de winkel en help daar waar kan en nodig is. Op wisselende momenten zul je bezig zijn met andere taken. Een verkoopmedewerker zorgt er namelijk ook voor dat de winkel er netjes en schoon uitziet. Ook het stofzuigen en bijvoorbeeld de ramen wassen hoort bij de werkzaamheden. Verder moeten de producten steeds worden aangevuld, lege schappen verkopen natuurlijk niet.

Klant is koning

Een goede verkoopmedewerker begint de dag met persoonlijke verzorging. Hij of zij is altijd netjes gekleed en zorgt verder voor algehele mooie uitstraling in de winkel. Andere werkzaamheden bestaan uit alle magazijnwerkzaamheden. Bij aankoop door een klant zul je als winkelier het product gaan afrekenen. Sommige winkels bieden hierbij een inpakservice aan. Het kan gebeuren dan een klant ontevreden is en het artikel terug brengt. Ook hier blijf je altijd beleefd en help de persoon op een keurige en vriendelijke wijze. Wat doet een verkoopmedewerker? Eigenlijk is het een manusje-van-alles binnen de verkoop sector!