Website B2B

Business 2 Business Website

Hoe Toyota de weg vrijmaakte voor Lean production

AGV 1

Wie een blik werpt in het moderne magazijn, of in de moderne werkhal, zal versteld staan van de vele technische innovaties die er in de laatste jaren zijn geweest. Tegenwoordig zijn er veel bedrijven waar het personeel niet meer in de hal staat: hun taak is overgenomen door AGV systemen. Palletmovers, electrische trekkers en verticale orderverzameltrucks doen in een oogwenk en zonder fouten het werk waar eerder tientallen medewerkers voor nodig waren: een revolutie op de werkvloer, die voor een belangrijk deel te danken is aan de productieprincipes die Toyota in de jaren vijftig introduceerde. Tijd voor een korte blik op de geschiedenis.

Afrekenen met de drie Mu’s

Joseph Juran en William Edwards Demming waren de inspiratoren voor de managers van Toyota die een unieke filosofie bedachten om de productie van auto’s zo goed, snel en goedkoop mogelijk uit te voeren. Zij zagen drie problemen, de drie mu’s: muri, oftewel overbelasting, muda (ook wel verspilling) en mura, ongelijkheden in het proces. Het doel van Toyota was om deze drie problemen in het productieproces zoveel mogelijk te verkleinen. Maximale waarde door minimale verspilling werd de doelstelling: nieuwe machines om het productieproces te verbeteren werden uitgevonden, de fabrieken van Toyota begonnen steeds sneller te draaien en er kwam steeds minder verspilling: lean production was een feit geworden.

Voorbeeld voor de moderne fabriek

Andere ondernemers zagen het succes van Toyota en namen de principes van de Japanse autogigant over. Steeds weer werden nieuwe machines bedacht om het productieproces nog efficiënter te maken. De opkomst van de computer zorgde voor een revolutie: nu werd het mogelijk om voertuigen via een rail te laten rijden, zonder daarbij een bestuurder nodig te hebben: een AGV systeem. Een volgende revolutie kwam met de opkomst van het draadloze internet: nu werd het mogelijk om rechtstreeks met machines te communiceren, waardoor ze niet langer langs een geleider hoefden: de meest moderne AGV’s rijden volledig zelfstandig. Deels met dank aan de ontwikkelingen bij Toyota in de jaren vijftig.