Website B2B

Business 2 Business Website

Interne en externe linkbuilding, wat is het verschil?

Wanneer we vandaag de dag praten over SEO spreekt het voor zich dat er daarbij kan worden gedacht aan tal van verschillende belangrijke aspecten. Eén van deze aspecten is zogenaamde linkbuilding. Hier is door de jaren heen reeds behoorlijk wat over gezegd en geschreven. Het moet namelijk in de praktijk gezegd dat deze vorm van SEO vaak over het hoofd wordt gezien. Dat echter geheel ten onrechte. In de praktijk is het zo dat veel mensen er nog steeds vanuit gaan dat een kwalitatieve website altijd voldoende goed uit zichzelf kan ranken. Dat is echter niet juist. Het voeren van een goede linkbuilding is in de praktijk ontzettend belangrijk. 

Wat is interne linkbuilding?

Laat ons in eerste instantie even kijken naar wat interne linkbuilding nu precies is. Het gaat hierbij om het voeren van linkbuilding op je website zelf. Hierbij is het zo dat er onderling vanuit relevante pagina’s en / of berichten naar elkaar wordt gelinkt. Dit valt in principe vrij eenvoudig voor elkaar te krijgen. Het verzamelen van interne links zorgt er in de praktijk voordat duidelijk wordt voor de zoekmachine dat er heel wat informatie over een bepaald onderwerp op je website is terug te vinden. Op deze manier kan de relevantie bij bepaalde zoektermen worden versterkt en dat komt ook je ranking uiteraard alleen maar ten goede. Deze eerste vorm van linkbuilding is in ieder geval vrij eenvoudig toe te passen wat ervoor zorgt dat iedereen ermee aan de slag kan gaan. 

Wat is externe linkbuilding?

Naast bovenstaande bestaat er in de praktijk ook zoiets als externe linkbuilding. Wanneer we het hierover hebben is er geen sprake meer van links die interne in de website worden opgenomen. In plaats daarvan ga je op zoek naar bronnen die vanuit een externe website naar die van jou kunnen linken. Vroeger betekende dit dat je heel wat tijd moest investeren om vaak slechts enkele niet eens zeer kwalitatieve links te kunnen bemachtigen. Tegenwoordig zijn er op dit vlak heel wat meer mogelijkheden voor handen. Zo kan je bijvoorbeeld een artikel toevoegen op social media. Door deze vervolgens te delen kan je zomaar reeds over enkele relevante, belangrijke links beschikken.

Beiden van cruciaal belang 

Het is van cruciaal belang om er rekening mee te houden dat zowel interne als externe linkbuilding in de praktijk van bijzonder groot belang zijn. Vaak is het zo dat er slechts aandacht wordt besteed aan één van beiden. Het intern linken van verschillende pagina’s en berichten die in je website zijn terug te vinden is iets wat in de praktijk in het merendeel van de gevallen wel gebeurt. Dat gezegd hebbende besteden heel wat mensen of bedrijven in de praktijk geen of maar weinig aandacht aan het verzamelen van externe links. Heb je zelf bijvoorbeeld onvoldoende tijd om aandacht te besteden aan het voeren van je linkbuilding? Dat hoeft niet meteen een groot probleem te zijn. Je zou er in de praktijk immers ook gewoon voor kunnen kiezen om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Een SEO bureau kan alle SEO werkzaamheden voor jou uit handen nemen.