Merkidentiteit: wat is het en hoe krijg je het?
Als organisatie of onderneming is het belangrijk je te onderscheiden van de rest. Dat doe je onder andere door op zoek te gaan naar wat jouw merk nu zo uniek maakt. Hierbij zul je tegen concepten aanlopen die draaien om de identiteit van je merk. Over het belang van het helder formuleren en uitdragen van deze identiteit, lees je hier meer.
Wat is merkidentiteit?
Merkidentiteit is bekend onder allerlei namen. Zie je termen als merk-DNA, merkkern, organisatie identiteit en merkprofiel voorbij komen? Daarmee wordt merkidentiteit bedoelt. Merkidentiteit vat de kern, de essentie, van een merk zo krachtig en helder mogelijk. Het ligt aan de basis van dit merk en geeft dagelijks richting aan de activiteiten van het merk. Merkidentiteit gaat over drijfveren, kernwaarden en beloften. Als organisatie geeft merkidentiteit weer wie je bent: wat maakt je onderneming uniek en waar wil je het verschil maken?
Hoe belangrijk is merkidentiteit?
Omdat merkidentiteit jouw organisatie vertegenwoordigt, is een heldere merkidentiteit heel belangrijk. Wanneer jouw merkidentiteit duidelijk is, kan je onderneming zich sterker positioneren in de markt. Anderen kunnen jouw onderneming herkennen en zich er mee gaan identificeren. Het waarom van jouw merk is daarbij erg belangrijk. De identiteit van je merk komt op meerdere manieren naar voren. Bijvoorbeeld in je tone of voice, huisstijl en logo. Merkidentiteit draag je uit via de verbale en visuele communicatie vanuit jouw organisatie. Maar ook uit de manier waarop diensten en producten aangeboden worden spreekt de merkidentiteit.
Hoe krijg je een krachtige merkidentiteit?
Het helder formuleren van een merkidentiteit in krachtige bewoordingen is nog niet zo simpel. Hoewel het risico op de loer ligt, zul je niet willen vervallen in al te abstracte begrippen. Je wilt de merkidentiteit van je onderneming zo krachtig, duidelijk en authentiek mogelijk vangen. Een creative agency kan jou hierbij helpen. Wanneer je een heldere merkidentiteit hebt, heb je het kompas in handen dat jouw merk richting geeft. Juist omdat deze identiteit aan de basis ligt van je merk is het goed hier weloverwogen over na te denken.
Identiteit en customer journeys
Het consistent uitdragen van merkidentiteit werkt versterkend. Jouw logo, de gekozen tone of voice in alle marketing en communicatie plus de manier waarop producten en diensten tot stand komen; allemaal zouden ze jouw merkidentiteit moeten ademen. Vergeet ook de customer journey niet. Denk na over de manier waarop doelgroepen jouw organisatie vinden en wat ervoor zorgt dat ze tot de aankoop van een product of dienst overgaan. Laat ook dit traject aansluiten bij jouw merkidentiteit, bijvoorbeeld met behulp van de juiste UX strategie voor jouw website.