Online vindbaarheid: hoe SEO jou hierbij kan helpen
Wil je met jouw producten of diensten online goed vindbaar zijn, dan zul je een duik moeten wagen in de wondere wereld van de online marketing. Eén term waar je dan in ieder geval niet omheen kunt is SEO. Daarover lees je hier meer.
Zoekmachine resultaten
SEO is de afkorting van de Engelstalige term Search Engine Optimization. In Nederland spreken we vaak over zoekmachine optimalisatie. In ons land is Google de meest gebruikte zoekmachine en we kennen allemaal het gemak hiervan. Google is ons startpunt voor praktisch iedere vraag. Of je nu wilt achterhalen wie de winnaar was van het songfestival in 1997, de dichtstbijzijnde schoenmaker wilt vinden of een refurbished laptop wilt aanschaffen, je zoektocht begint vaak bij een zoekmachine als Google. Google laat je vervolgens twee soorten zoekresultaten zien: betaalde en organische zoekresultaten.
Organische en betaalde zoekresultaten
Betaalde zoekresultaten zijn het gevolg van AdWords campagnes. Organische zoekresultaten zijn onbetaalde zoekresultaten die aansluiten bij jouw zoekopdracht. Waarom de ene site hoog in de organische zoekresultaten eindigt en een andere laag, hangt af van diverse factoren. Wanneer je de kennis van deze factoren bottelt en toepast op een specifieke website, spreek je van SEO. Met de juiste SEO technieken kun je de online vindbaarheid van jouw website vergroten. En met een mooi plekje in de zoekresultaten, zul je merken dat je veel meer relevante bezoekers op je website verwelkomt.
Stel je doelgroep centraal
De term SEO staat dus voor zoekmachine optimalisatie, maar dit betekent niet dat je als ondernemer je site alleen maar laat optimaliseren voor de zoekmachines. Je doet dit vooral ook voor je bezoekers, want gekoppeld aan zoekmachine optimalisatie is de optimalisatie van de gebruikerservaring van jouw website. Zoekmachines worden steeds slimmer en waarderen onder meer ook de structuur van een website. Andere facetten, zoals het bieden van uitgebreide heldere informatie, die ook voor de gebruikerservaring van belang zijn worden eveneens gewaardeerd.
Content
Goede SEO gaat daarom samen met een prettige gebruikerservaring van jouw website. Een belangrijk onderdeel van SEO is content. Content omvat teksten en titels, maar ook video’s en afbeeldingen. Met de inhoud van je website kun je jouw bezoekers en potentiële klanten breed aanspreken. Je kunt bijvoorbeeld een oriënterende bezoeker helpen met een blog ter inspiratie, of een klant die jouw productaanbod verkent helpen met duidelijke productomschrijvingen. Denk verder bijvoorbeeld aan aanvullende services zoals tips & tricks video’s en vraag en antwoord pagina’s.
SEO hulp
Een goede SEO strategie zorgt ervoor dat jouw website online vindbaar is voor de juiste doelgroep. Op het moment dat je meer relevante bezoekers op je website krijgt kun je als onderneming gaan groeien. Je kunt prima zelf aan de slag gaan met SEO, want als ondernemer ken jij jouw product- of dienstenaanbod uit de pen. Voor een vliegende start kun je natuurlijk ook gaan samenwerken met een specialist op dit gebied, bijvoorbeeld via een SEO bureau.