Website B2B

Business 2 Business Website

Zo haal je het meeste uit jouw online onderneming

Iedereen heeft wel eens een webshop bezocht en deze binnen een paar tellen weer weg geklikt. Er zijn veel manieren om websitebezoekers te verliezen, bijvoorbeeld wanneer de pagina’s niet laden, bezoekers overladen worden met hinderlijke pop-ups of als de tekst niet goed leesbaar is. Niet alleen verlies jij deze bezoekers, ze gaan direct op zoek naar de webshop van een concurrent die wel goed werkt. Het runnen van een webshop is niet eenvoudig en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is het belangrijk om op te vallen tussen al die verschillende webshops. Online is in en krijgt naar alle verwachting een nog grotere rol in ons dagelijks leven. Om de webshop tot een succes te maken en online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je als beheerder van een webshop kunt doorvoeren.

Online kanalen

Het is voor jouw website van belang om een goede balans te vinden tussen verschillende bronnen. Verdeel je verkeer daarom uit verschillende bronnen, zoals content, e-mail en social media. Bovenaan het lijstje staat het laten aansluiten van de content op datgene wat de bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dat hoeft niet altijd een product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een informatief artikel zijn. Publiceer in dat geval een artikel waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Dit maakt je ook beter vindbaar in Google, omdat je schrijft over je expertise. Het biedt je ook meteen content voor in de nieuwsbrief die je per e-mail verstuurd of je wekelijkse social media post.

Software

Van cruciaal belang is dat je gebruik maakt van de juiste software. Niet alleen heb je deze software nodig om de website draaiende te houden, bestellingen te ontvangen en te kunnen verwerken, ook voor het persoonlijk kan je baat hebben bij bepaalde software. Denk hierbij aan bijvoorbeeld loon software en HR software om je personeel op de juiste manier te kunnen bedienen. Zorg dat je altijd een back-up plan hebt zodat je onderneming niet volledig afhankelijk is van één bepaalde software en werk daarnaast met een professioneel ICT-team.

Klanttevredenheid

Tegenwoordig is klanttevredenheid belangrijker dan ooit. Als onderneming moet je dan ook zorgen voor een zo hoog mogelijke score op Trustpilot en andere review sites. Niet alleen moet de website goed werken en moet de juiste productdata online staan, ook geven reviews van andere klanten de conversie een boost. Daarvoor moeten deze reviews natuurlijk wel positief zijn. Het is in ieder geval belangrijk dat klanten het bedrijf goed kunnen bereiken. Een korte reactietijd is hierbij erg belangrijk. Heb je zelf niet de middelen hiervoor, dan kun je een externe telefoondienst inschakelen. Deze telefoonservice helpt je om je klanten snel en professioneel te woord te staan en de klanttevredenheid naar een optimale score te brengen.